Kylässä By Hindersin perustajan Jonathan Ingbergin showroomilla

Kylässä-juttusarjassa kurkistamme inspiroivien ihmisten koteihin ja työhuoneisiin, ja keskustelemme heidän kanssaan itsensä toteuttamisesta ja luovasta alasta. Vierailimme mielestämme tämän hetken kiinnostavimman suomalaisen vaatesuunnittelijan Jonathan Ingbergin luona By Hindersin showroomilla. Juttelimme tyylistä ja identiteetistä, kansainvälisen muotimaailman salaisuuksista sekä trendeistä ja siitä, miten niihin pitäisi suhtautua.


Emmi tapasi Jonathan Ingbergin ensimmäisen kerran Helsinki Design Weekin aikaan syksyllä 2021, jolloin Jonathanin inspiroivat ajatukset suunnittelufilosofiaan ja designbrändin perustamiseen liittyen jäivät mieleen. Halusimme tavata uudelleen, tällä kertaa kameran ja pitkän kysymyslistan kanssa.

Jonathan Ingberg on vaatesuunnittelija, joka on työskennellyt aiemmin muun muassa Balenciagalla, Tiger of Swedenillä ja H&M:llä. Pandemian alussa Jonathan kuitenkin jätti kansainväliset muotipiirit ja muutti Suomeen vanhempiensa luokse Inkooseen, Hindersin maatilalle. Vierailu venähti ajateltua pidemmäksi ja sen seurauksena syntyi designbrändi By Hinders.

By Hindersin mallistot koostuvat klassisen kauniista ja ajattomista sekä hieman utilaristisista vaatekappaleista. Mallistoja ovat ohjanneet vahvasti materiaalilähtöisyys ja erityisesti lammastilan ylijäämävilla. Oman villan lisäksi mallistossa käytetään pääosin Suomessa tuotettuja kankaita ja myös vaatteiden valmistus tapahtuu lähellä, Suomessa ja Virossa. Malliston neuleita kutovat muun muassa suomalaiset eläkeläisnaiset ja martat, joihin myös Jonathanin oma äiti kuuluu.


Moikka Jonathan, kiva nähdä taas ja kiitos kun saimme tulla kylään! Kerro ensimmäiseksi, millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Päiväni alkavat Inkoossa talon lämmittämisellä puilla. Työpäiväni puolestaan vaihtelevat todella paljon. Eilen piirsin koko päivän, sillä olen malliston suunnittelussa vaiheessa, jossa konsepti ja maailma on luotu, ja nyt ammennan siitä vaatteita. Ensi viikolla aloitan studiotyöskentelyn, joka on taas aivan toisenlaista.

Talon lämmitys kuulostaa ihanan maadoittavalta. Entä mitä teet tavallisena vapaapäivänäsi?

Maalla riittää aina tekemistä, kuten puiden hakkaamista tai haravointia. Vapaapäivänä saatan myös usein mennä studioon vain katselemaan ja ihmettelemään, jolloin mieli alkaa vaeltaa.

Pidän kuitenkin aikatauluista ja suunnitelmista myös vapaapäivinä, suunnittelija kun olen. Viikonloppuisin tapaan ystävieni esimerkiksi kanssa lounaan, taidenäyttelyn tai muun kulttuuritapahtuman merkeissä. Ennen tykkäsin myös käydä usein klubeilla ja tanssimassa, mutta viime aikoina sitä ei ole voinut juurikaan tehdä.

Mikä on viimeisin mieleenpainuvin näyttely, jossa olet käynyt?

Olin hetki sitten Pariisissa käymässä ja Pompideonissa oli Georgia O´Keeffen näyttely – se oli upea, love her



”Vapaapäivänä saatan myös usein mennä studioon vain katselemaan ja ihmettelemään, jolloin mieli alkaa vaeltaa.”


Mainitsit piirtäneesi eilen koko päivän. Kerro lisää suunnitteluprosessistasi ja työstäsi suunnittelijana?

Vaatteiden piirtäminen on loppujen lopuksi pieni osa suunnittelua. Suunnittelu alkaa aina tutkimustyön kautta: inspiroivan materiaalin, kuten kuvien ja vintage-vaatteiden kanssa työskentelemisestä. Seuraava vaihe on piirtäminen: piirrän yleensä jatkuvasti nopeita luonnoksia. Jossain vaiheessa teen tarkemmat piirrokset, jonka jälkeen alan jo työskentelemään 3D:nä.

Ylipäätään malliston suunnittelu on kuin palapelin rakentamista. On mietittävä, onko konsepti tarpeeksi vahva ja heijastuuko sen henki tuotteisiin, ovatko tuotteet samalla käytännöllisiä ja esteettisesti miellyttäviä, sekä loppujen lopuksi sopivan hintaisia. Tämä yhtälö on löydyttävä sekä malliston rakenteesta että jokaisesta tuotteesta. Tällä hetkellä olen paitsi suunnittelija, mutta myös yrittäjä ja taiteellinen johtaja. Inspiraatio, suunnittelu, tuotekehitys, markkinointi, tuotanto ja myynti ovat lohkoja, jotka menevät yksin työskennellessäni lineaarisesti, kun taas isommalla tiimillä ne menevät päällekkäin. Työskentely on erilaista ja hitaampaa verrattuna pelkkään suunnittelijan rooliin isossa muotitalossa. 

Mikä on työssäsi haastavinta? Entä palkitsevinta?

Haastavinta on luottamus siihen, että tekemäni valinnat on oikeita ja lopputulos toimiva. Jos minulla ei olisi lainkaan kaupallisia tavoitteita, en välittäisi siitä, mitä muut ajattelevat. Tällä hetkellä kuitenkin aina jännittää onko lopputulos pidetty.

Palkitsevinta on se, kun joku innostuu ja näkee vaatteen osana elämäänsä ja pukeutumistaan. Kerran yksi asiakas, joka sattui olemaan nainen, halusi ostaa By Hindersin villakangastakin ja jonain päivänä antaa sen perintönä pojalleen. Se oli ihanin kuulemani kommentti, sillä siinä yhdistyvät kaikki ne asiat mitä olin suunnitellut: klassisuus, ajattomuus ja unisex design.



Millainen on oma suhtautumisesi vaatteisiin ja pukeutumiseen, mitä ne merkitsevät sinulle?

Ajattelen pukeutumista ikään kuin fyysisenä identiteetin muotona ja rituaalina, jonka kautta rakennan itseni joka päivä. Vaatteet tuovat turvaa, lämpöä ja vaikuttavat mielentilaan sekä siihen, miten kannat itsesi. Designin ja materiaalien avulla luotu tunne auttaa meitä rakentamaan itseämme sellaisiksi kuin haluamme sinä päivänä olla.

Miten kuvailisit omaa tyyliäsi ja tyyliäsi suunnittelijana? Eroavatko ne paljon toisistaan? 

Niissä on paljon yhtäläisyyksiä. Tykkään klassisista silueteista, joihin otan inspiraatiota sen hetken ympäristön elementeistä, joka luo niihin tietynlaisen twistin. Suunnittelussani korostuu ajatus tulevasta – suunnittelemani vaatteet ovat idealisoituja versioita näkemyksestäni, miltä vaatteen mielestäni kuuluisi näyttää.

Suunnittelijana rakennan myös ympärilleni maailmaa, jossa haluaisin elää. Oman mallistoni lähtökohtana oli kotitilalle paluun myötä paluu myös lapsuuteen ja siihen, mitä olen tehnyt lapsesta saakka. Minut laitetaan johonkin huoneeseen leikkimään ja rakentamaan omaa maailmaani, ja ympärillä oleva maailma ikään kuin inspiroi leikkiä.

Miten kuvailisit urapolkuasi, tiesitkö aina mitä haluat työelämältä?

Kuulostaa kliseeltä, mutta tiesin jo ihan nuoresta saakka, että haluan suunnitella vaatteita ja piirsin jo lapsena paljon iltapukuja. Olen opiskellut ja työskennellyt sekä naisten että miesten muodin parissa, mikä on ollut kiinnostavaa. Olenkin pystynyt ammentamaan sekä miesten että naisten muodista niin omaan tyyliini kuin suunnittelijan työhöni.


Vaatteet tuovat turvaa, lämpöä ja vaikuttavat mielentilaan sekä siihen, miten kannat itsesi.”


Mitä kiinnostavia trendejä tai suuntauksia muodin alalla tapahtuu tällä hetkellä?

Nuorempana seurasin muotia aika kuumeisesti. Nykyisin yritän olla seuraamatta trendejä liikaa ja pitäytyä asioissa, jotka tuntuvat itselleni aidoilta. Jos olen liian tietoinen mitä muut tekevät, minusta tulee paljon epävarmempi.

Hyvin sanottu! Designmuseon syksyn 2021 päänäyttely “Intiimin kosketus” käsitteli uutta muotia ja sen teemoina toistuivat muun muassa vastuullisuus, unisex-muoti ja digitalisaatio. Mitä ajattelet näistä teemoista ja miten ne näkyvät omassa työssäsi?

Olen onnellinen siitä, että nykyisin puhutaan enemmän unisex, genderless, gender neutral ja gender fluid -ilmiöstä. Pukeutumista ja asioita ei enää määritellä sukupuoliroolien kautta. Toivon että tästä sekä vastuullisuudesta tulisi normi, ei mikään erillinen tai ohimenevä trendi.

Vastuullisuus tuntuu usein liittyvän tuotantoon tai materiaaleihin, mutta mielestäni sen tulisi liittyä kaikkeen toimintaan. Omassa tekemisessäni vastuullisuus on kokonaisvaltaista: pyrin luomaan sellaiset käytännöt, että jokaisessa työvaiheessa tavoittelen vastuullisinta valintaa. Teen myös jatkuvaa tutkimustyötä sen eteen.

Muodin digitalisoitumiseen suhtaudun vähän ristiriitaisesti – välillä olen scared to death, koska yleisesti oma juttuni perustuu käsityöhön ja tietynlaiseen käsin kosketeltavuuteen, mutta toisaalta digitaalisuus kulkee käsi kädessä vastuullisuuden kanssa. Entinen opiskelukaverini Stefan Cooke on esimerkiksi tehnyt malliston Sims-peliin, mikä oli inspiroiva uusi tapa esitellä mallistoa.


Muodin digitalisoitumiseen suhtaudun vähän ristiriitaisesti – välillä olen scared to death, koska yleisesti oma juttuni perustuu käsityöhön ja tietynlaiseen käsin kosketeltavuuteen, mutta toisaalta digitaalisuus kulkee käsi kädessä vastuullisuuden kanssa.”


Kerro jokin salaisuus tai muisto kansainvälisistä muotipiireistä?

Olin töissä Balenciagalla, kun Demna Gvasalia siirtyi Alexander Wangin paikalle ja tätä vaihdosta oli mielenkiintoista seurata! Wang saattaa vaikuttaa iloiselta ja sosiaaliselta, mutta talon sisällä häntä pelättiin – oli esimerkiksi yleisesti tiedossa, ettei häntä saanut katsoa silmiin. Kerran Wangin ollessa talossa olin menossa tapaamaan printtisuunnittelutiimiä ja jouduin jokaisella ovella perustelemaan mihin olin matkalla. Wangin ollessa paikalla, kaikilla ovilla oli joku vahtimassa, kun taas muutoin talossa pääsi aina vapaasti kulkemaan.

Toksinen käyttäytyminen on muotialalla aika normaalia. Demna oli tosin helposti lähestyttävämpi ja maanläheisempi. Hän sai myös aikaan huvittavan muutoksen talossa, kun työntekijät muuttivat tyylinsä yhdessä yössä kynähameista, mustista pooloista ja korkkareista martenseihin ja bomber-takkeihin.

Miten näet toksisen kulttuurin yleisesti muotimaailmassa? Uskotko, että se on muuttumassa?

Uskon ja toivon, että se on muuttumassa. Muutos kuitenkin vaatii sen, että ihmiset muuttavat käyttäytymistään. Toksiset tyypit ovat luultavasti itse vastaanottaneet huonoa käyttäytymistä, ja valta-asemaan päästyään laittavat sen takaisin pyörimään. Tällainen pahan kierre tulisi pysäyttää.

Toksista käyttäytymistä on toki kaikilla aloilla, mutta muodin ja muiden luovien alojen pariin päätyy usein herkkiä ja intuitiivisia ihmisiä. Itsensä ja sielunsa likoon laittaminen on pelottavaa ja voi tehdä olon epävarmaksi, joka saa helposti purkamaan pahaa oloa muihin. Onneksi omalle tielleni on sattunut myös ihania ihmisiä ja hyviä opettajia. Mietin usein, millainen on hyvä johtaja. Johtoasemassa ei ole vain vastuussa omasta tekemisestä vaan myös tiimistä, jolle on osattava kommunikoida omista ajatuksista selkeästi, myös kovan kilpailun ja paineen keskellä. Se ei ole aina helppoa, mutta se on kyllä tehtävissä. 


Mitä neuvoja antaisit jollekin, joka haluaisi tehdä sitä mitä teet?

Nuorelle suunnittelijalle sanoisin vain, että have fun! Etenkin opiskeluaikana kannattaa pitää hauskaa, kokeilla ja olla utelias.

Valmistumisen jälkeen ja työnhakuvaiheessa portfolio on tärkeä, sillä sen kautta voi välittää suunnitteluprosessin selkeästi tekstin ja etenkin kuvien kautta. Oman vaatemerkin perustamisesta kiinnostunutta neuvoisin aloittamaan yrityssuunnitelmasta ja brand bookista, joka luo hyvän pohjan toiminnan kehittämiselle.

Lopuksi vielä, mikä inspiroi juuri nyt?

Työstän parhaillaan seuraavaa mallistoani, johon ammennan 50-luvun Suomen uudelleen rakennuksen ajasta. Nyt inspiroi reconstruction, fiftarilook, James Dean, rokki ja lavatanssit.


”Nyt inspiroi reconstruction, fiftarilook, James Dean, rokki ja lavatanssit.”


Jonathanin 3 x 3

I. Kolme asiaa, mihin kiinnität huomiota vaatteita ostaessa?

Yleensä ensimmäiset asiat, joka ylipäätään herättää kiinnostukseni ovat väri ja tekstuuri. Materiaalin tunnustelun jälkeen, kiinnitän huomioni vaatteen detaljeihin ja viimeistelyyn. Viimeiseksi, jos tuotteen väri, materiaali ja viimeistely miellyttävät, sovitan ja katson istuvuutta. Mietin aina sovittaessa minkä jo vaatekaapissani olemassaolevan vaatteen kanssa uusi tuote sopii. Ostan vaatteita erittäin harvoin ja harkitusti.

II. Kolme omaa lempivaatettasi?

Rakastan kaikkia vaatteitani, mutta kolme eniten käytössä olevaa tuotetta on Jil Sanderin beige cashmere-neule, jonka ostin opiskeluaikoina Lontoossa. Sen hihat ovat purkautuneet kovassa käytössä. I still love it. Toinen hitti on vintage biker-nahkatakki, jonka ostin Tukholmasta second handina. Se on täydellisesti kulunut ja sopii kaiken kanssa. Kolmantena ovat valkoiset bootsit Helmut Langilta. Ostin myös ne second handina ja käytän niitä jatkuvasti.

III. Kolme kiinnostavaa nimeä tällä hetkellä?

Uusin musiikki-ihastukseni on country-pop laulaja Orville Peck. Some-obsessioni on dramaturgi Jeremy O. Harris ja lempinäyttelijäni tällä hetkellä on upea Olivia Colman.

Lukusuosituksia